ترانه 1 - سیارک مرگ امید

ترانه 1

ترانه 1 – سیارک مرگ امید ، به شرح زیر می باشد …

ترانه 1 - سیارک مرگ امید

ترانه 1 – سیارک مرگ امید

نیمی از متن ترانه 1 – سیارک مرگ امید تقدیم نگاه گرم شما می شود:

یادم نمیاد چه‌جوری
دنیای من این‌جوری شد
فاصله ی روح از تنم
هزارتا سال نوری شد!
افسانه ها میگن یه صب(ح)
سیاره، خورشیدُ ندید …
من از خودم جدا شدم
سیارکِ مرگِ امید !
تنگه دلم واسه خودم
دلتنگی دنیای منه …
توو دل این جهانِ سرد
تقدیر من شکستنه
شک می‌کنم به‌ هر کی‌ که
میاد جوابمُ بده …
شک می‌کنم به بودنم
به فرضیه، به قاعده
صد ساله تنهام و غریب
درگیر این همه سوال !
برای دیدنِ خودم …
آواره ام این همه سال ...

ترانه 1 - سیارک مرگ امید
ترانه سرا : حامد ارجمند

...
ترانه 1 - سیارک مرگ امید

اطلاعات مرتبط با ترانه 1 – سیارک مرگ امید

  • ترانه 1 – سیارک مرگ امید
  • ترانه سرا : حامد ارجمند
  • آهنگساز : ابراهیم بهبودی
  • تنظیم کننده : ابراهیم بهبودی
  • خواننده : ابراهیم بهبودی
  • تاریخ واگذاری : 1399/10/10
  • دستمزد : مبلغ 999,000 تومان
  • ترانه 1 – سیارک مرگ امید واگذار شده است.
  • لطفا با مقاله ترانه 1 – سیارک مرگ امید همراه بمانید.

ترانه (Lyric) چیست ؟

ترانه یا آهنگ به معنی شعر و آهنگی که خواننده آن را تحت قواعد موسیقیایی اجرا کرده باشد گفته می‌شود؛ لطفا با مقاله ترانه 1 – سیارک مرگ امید همراه بمانید.

به تعبیر دیگر هر شعری که قابلیت موسیقیایی داشته باشد را می‌توان ترانه دانست؛ یک آهنگ ممکن است توسط یک خواننده به‌طور تکی خوانده شود یا به همراه گروهی از خوانندگان.

ولی این شکل برای ارکسترهای بزرگ کلاسیک یا اپرا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ ترانه‌هایی که توسط بیشتر از یک نفر، در یک گروه در رنگ آمیزی‌های کلامی و در چند هارمونی خوانده می‌شود را «کر» می‌ نامند.

ترانه در دوران معاصر

در دوران معاصر، قافیه‌دار بودن و سازگار بودن شعر با عروض دیگر از پیش‌شرط‌های ترانه بودن یک شعر نیست؛ لطفا با مقاله ترانه 1 – سیارک مرگ امید همراه بمانید.

درون‌مایهٔ ترانه‌ها معمولاً توده‌ای و عامیانه و احساسی است؛ فراق، غربت، عشق و محبت، دشمنی، دادخواهی، مبارزه با ظلم و ستم، آموزش و … از موضوعات اصلی ترانه‌ها هستند.

در ابتدای دورهٔ معاصر اکثر ترانه‌های فارسی تغزل به سبک عراقی بوده و به پیروی از بزرگان این سبک مانند حضرت حافظ و حضرت سعدی سروده شده‌است.

از آن‌جا که تنها سبک موجود آن روزگار موسیقی ردیفی و دستگاهی بود، تا سال‌ها در زبان و قالب ترانه تغییر جدی پدید نیامد.

در سال‌های آغازین دههٔ پنجاه، با آغاز موج نوی ترانه یا همان ترانهٔ نوین و تولد موسیقی پاپ در ایران، زبان به فراخور موسیقی دچار شکستگی شد و به واقع به زبان گفتاری مردم کوچه و بازار نزدیک شد.

ترانه از آن پس از تعاریف قالب‌های کلاسیک بیرون آمد و در حقیقت تعریف آن دگرگون شد؛ لطفا با مقاله ترانه 1 – سیارک مرگ امید همراه بمانید.

از آن تاریخ تا امروز تغییر بنیادین به مثابهٔ آنچه در دههٔ ۵۰ اتفاق افتاد، در ترانه رخ نداده‌است؛ ولی شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری به فراخور تغییرات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، در آن بوده‌ایم.

ترانه | شعر | غزل | حامد ارجمند | arjmandhamed.ir

ترانه در در قدیم

واژهٔ ترانه در قدیم در معنای رباعی به‌کار می‌رفت؛ در معنی دیگری در قدیم به هر تصنیفی که سه گوشه داشته باشد ترانه گفته می‌شد.

در قدیم همچنین واژهٔ ترانه را گاه در معناهای سرود، نوا و نغمه به‌کار می‌برده اند؛ لطفا با مقاله ترانه 1 – سیارک مرگ امید همراه بمانید.

ساختار اصلی ترانه

استخوان بندی یک ترانه شامل چندین بخش می‌شود که این بخش‌ها در جایی به هم وابسته‌ اند و یا اصولاً مستقل از هم می باشند:

  1. بهتر است وزن عروضی و قافیه داشته باشد.
  2. ترانه بایستی وزن موسیقیایی داشته باشد.
  3. هر ترانه باید یک موضوع خاص [داشته] باشد.

ترانه از بندها تشکیل می‌شود که هر بند می‌تواند ۱ الی ۶ مصراع داشته باشد؛ معمول‌ترین بندها ۲ یا ۴ مصراع دارند و غیر معمول‌ترین بندها، ۵ مصراع دارند.

بندی که در طول ترانه تکرار می‌شود، بندگردان یا کُروس نام دارد؛ هر ترانه تنها می‌تواند یک بندگردان داشته باشد.

بند در واقع واحد شمارش ترانه است که البته واضح است ترانه‌هایی که یک بند دارند بسیار غیر معمول اند؛ در ترانه هر بند، وزن مخصوص به خود را دارد و بندها الزاماً با هم، هم وزن نیستند.

زبان سرایش می‌تواند زبان گفتاری باشد یا زبان معیار نوشتاری و یا حتی زبان بیگانه؛ لطفا با مقاله ترانه 1 – سیارک مرگ امید همراه بمانید.

تمایز بین ترانه و شعر چیست ؟

بعضی به اشتباه ترانه را معادل شعر می‌دانند؛ حال آنکه شعر چه در قالب شعر کلاسیک و چه در قالب شعر آزاد یک اتفاق ادبی صرف است که احساسی را با کمک کلمات و خیال پردازی به خواننده منتقل می‌کند که در هر دو سبک کلاسیک و آزاد مقتضیات و قواعد خاص خود را دارد.

ترانه | شعر | غزل | حامد ارجمند | arjmandhamed.ir

اما ترانه سروده‌ای است که به هدف هم آغوش شدن با موسیقی نوشته می‌شود؛ این نوشته باید بتواند برای قالب موسیقایی مدّ نظر سراینده یا آنچه با هماهنگی آهنگساز تعیین می‌شود، کارکرد مناسبی داشته باشد.

شعر می‌تواند به عنوان ترانه هم استفاده شود (مانند شعرهای حافظ در موسیقی سنتی) اما ترانه محدود به شعر نیست؛ در ترانه الزامی به رعایت پارامترهای شعری نیست و مهم این است که ترانه بتواند با موسیقی مورد نظر یک ترکیب دلنشین ایجاد کند.

  • لطفا به این ترانه توجه نمایید:
  • بوی گندم مال من هر چی که دارم مال تو
  • یه وجب خاک مال من هر چی می‌کارم مال تو
  • یا این ترانه:
  • باز ای الهه ناز با غم من بساز
  • کاین غم جانگداز برود ز برم
  • و ترانه‌های دیگری که ماندگار شده‌اند.

خود متن ترانه از ارزشی ادبی متفاوت از شعر برخوردار است؛ ترانه راوی احساس صرف ترانه سرا ولی شعر حاوی نتیجه‌گیری‌های عقلی شاعر است.

ترانه‌ها به خصوص در کارهای جدید مانند رپ یا راک و کارهای مدرن دیگر حتی از اول تا آخر یک ترانه می‌تواند با تغییر ریتم و وزن همراه باشد یا حتی در مواقعی بدون وزن باشد یا هر نوآوری که ترانه سرا و آهنگ ساز برایش در نظر بگیرند مهم این است که مجموعه کار یک اثرِ قابل قبول از آب در بیاید.

به این ترانه توجه کنید (از محسن نامجو):

  • یک روز به شیدایی…
  • در زلف تو آویزم خود را چو فرو ریزم…
  • با خاک درآمیزم و گرنه من همان خاکم که هستم
  • یک روز سر زلف بلوندت چینم
  • بهر دل مسکینم اینم… جگرم… اینم…
  • اینم یک روز که باشم مست…
  • لایعقل و ترد و سست یک روز ارس گردم…
  • اطراف تو را گردم کشتی‌ی شوم جاری…
  • از خاک برآرم تو… بر آب نشانم
  • تو دور از همه بیزاری دریای خزر گردم…
  • خواهی تو اگر جونم محصول هنر گردم…
  • خواهی تو اگر جونم یک روز بصر گردم…
  • یک روز نظر گردم پانصد سر سردرگم… ای وای
  • حبل المتین کیست… جمعاً به تو آویزیم
  • لاتفرقو و اعتصموا واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا

این ترانه از تمام قواعد شعری کلاسیک گریزان است و سروده‌ای آهنگین است مناسب آنچه نامجو در نظر داشته اجرا کند؛ در مجموع باید گفت ترانه با وجود بهره بردن از زیبایی‌های ادبی باید در قالب موسیقایی ارزیابی گردد نه در قالب ادبی محض!!

ترانه | شعر | غزل | حامد ارجمند | arjmandhamed.ir


شعرهای نو نیز اگر موسیقی داشته باشند می‌توانند به صورت ترانه درآیند؛ شعرهای عروضی خود اگر موسیقی و موضوع خاص داشته باشند ترانه‌اند که در آنها بندها ۲ مصراع هستند که به ان بیت نیز می‌گویند.

در شعرهای عروضی همهٔ بندها هم وزن اند؛ رشید کاکاوند معتقد است ترانه خوب ترانه‌ای است که:

خودش را با شعر اشتباه نگیرد. در ترانه ۲ عامل مهم است که آن را از خلوت شاعرانه، شخصی و خاص شاعر ممتاز می‌کند. اول، موسیقی. یک ملودی با همه شاخصه‌هایی که کلام برای موسیقی باید داشته باشد، آواهای کلام، عبارت‌بندی‌های منطبق بر جمله‌های موسیقی، توجه به ظرفیت‌های قابل توجهی که واج‌ها و مصوت‌های بلند دارند، نحو و ساختار دستوری که در بستر موسیقی رسایی و سلامت خودش را از دست ندهد.

دوم، مخاطب. در ترانه موضوع مهم برقراری سریع ارتباط با مخاطب است. در ترانه اگر لایه پنهان معنایی یا عنصر زیبایی‌شناسی ویژه‌ای هست پشت مفاهیم و زبان ساده قرار می‌گیرد که بعد با تکرار دریافت می‌شود؛ ولی با یک بار شنیدن معانی، روابط، جذابیت‌های موسیقایی و نیز تخیل کلام باید منتقل شود. پس در یک‌کلام یک ترانه خوب، هم چفت موسیقی مناسبش می‌شود و هم ارتباط سالم و مؤثری با مخاطب برقرار می‌کند. اندیشه، عاطفه، تخیل و بقیه عناصر شعری در حد متعادل و متناسب در یک ترانه خوب وجود دارند. هر موسیقی، ترانه خودش را می‌طلبد و این ترانه، خود را با ریتم و ملودی تطبیق می‌دهد.

منابع مقاله ترانه 1 – سیارک مرگ امید

  1. ترانه 1 – سیارک مرگ امید از مجموعه آثار حامد ارجمند
  2.  Luise Eitel Peake. 1980. “Song”. The New Grove Dictionary of Music and Musicians, sixth edition, 20 vols. , edited by Stanley Sadie, Vol. 17: 510–23. London: Macmillan Publishers; New York: Grove’s Dictionaries. شابک‎۱−۵۶۱۵۹−۱۷۴−۲.
  3.  گاهنامهٔ داخلی خانه ترانه‌سرایان، شمارهٔ اول، تاریخ انتشار: مهر ماه ۱۳۸۴.
  4. بنیاد ترانه، ماهنامهٔ تخصصی دنیای ترانه، بازدید: اکتبر ۲۰۰۹
  5. لغت‌نامهٔ دهخدا، سرواژهٔ ترانه.
  6. کتاب «ترانه‌های بی کس و کار»
  7. کتاب «این روزها حال ترانه خوب نیست»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *